"Fiecare pas spre tine însuți e un pas spre Univers și fiecare pas spre Univers e un pas spre tine însuți.
Dar armonia se naște când cunoașterea de sine și cunoașterea Universului merg mână în mână într-o simetrie perfectă."©

marți, 27 februarie 2018

Trezirea între psihoză și normalitate (III)

Cineva m-a întrebat la un moment dat dacă am observat vreo idee care poate ajuta oamenii ce trec printr-o criză existențială, un fel de cheie care ar putea fi aplicată ca prim ajutor într-o astfel de situație. Deși crizele prin care trec oamenii nu sunt la fel, există și trăsături comune, astfel încât am găsit nu o idee ci patru care pot ajuta în astfel de cazuri. Mă refer la faptul că pe toți oamenii îi ajută să știe că:
  • nu sunt singurii care trăiesc astfel de experiențe,
  • experiențele de transformare interioară sunt normale (fac parte din dezvoltarea umană firească chiar dacă unele sunt abrupte) și pot fi depășite,
  • există informații care îi pot ajuta să înțeleagă (pe cât posibil) aceste experiențe de transformare,
  • pentru a integra și depăși aceste experiențe este strict necesar să le acceptăm ca fiind parte integrantă din viață (să reducem rezistența la schimbare). 
Alison Crosthwait (The Good Therapists) spune că schimbările profunde implică chiar să acceptăm un proces pe care nu-l înțelegem, anumite aspecte venind din subconștient. Transformarea implică schimbarea de la o configurație fizică, emoțională și intelectuală la o altă configurație. Uneori se întâmplă treptat, tot timpul, fie că vrem, fie că nu, alteori se întâmplă brusc, criza fiind declanșată de diverse evenimente.

Cum se simte când suntem în schimbare, în cuvintele ei: "Uneori, mintea mea este confuză, alteori, dintr-o dată goală. Uneori, mă simt obosită. Și însetată. Ca și cum psihicului meu i s-ar fi făcut un masaj intens. Câteodată, mă simt maniacă. Alteori, simt fluturi în stomac. Uneori, rușinea mi se activează și apar regrete despre trecut, retrăiesc greșeli și vulnerabilitățile mă copleșesc cu o sete nemăsurată. Uneori, cineva spune ceva neașteptat și conștient îmi dau voie să integrez informația, să o las să-mi schimbe celulele. Câteodată, plâng legat de ceva, de un subiect, care nu m-a făcut niciodată să plâng. Uneori, am o fantezie despre ceva și înțelesul ei mă izbește și știu că asta e o nouă înțelegere. Uneori, iau un pahar de vin suplimentar, deși nu îl vreau și îmi dau seama după că aveam nevoie de el, paharul era doar un răspuns la emoții noi care păreau imposibil de manageriat, deși nu gândeam așa atunci. Unele schimbări sunt despre Eul meu, altele sunt despre procese inconștiente pe care nu le pot descrie. Și uneori nu e niciun semn de nimic".
inside

Dintre toate obstacolele care ne poate împiedica să depășim crizele transformării interioare (acum în era informației pe care o putem accesa aproape instantaneu), cele mai grave consider că sunt ignoranța și superficialitatea. Faptul că traversăm razant anumite informații considerând că nouă nu ni se poate întâmpla așa ceva sau că ceva sau cineva ne va scuti de experiențe abrupte și/sau traumatice.

Să știi ce să faci în caz de cutremur interior, atunci când totul se dărâmă înăuntru și-n afară, mi se pare chiar mai important decât pregătirea în caz de cutremur sau incendiu. De aceea filmul documentar pe care-l dau mai departe astăzi este extrem de important, acesta având proprietățile unui "ghid în caz de cutremur interior". Este vorba despre partea a III-a a documentarului pe care l-am re-intitulat "Trezirea între psihoză și normalitate" realizat de Sean Blackwell (diagnosticat cu Tulburare Afectiv Bipolară (TAB) în 1996).

Ca să știți ce pierdeți dacă nu-l vizionați, iată o scurtă descriere a secvențelor pe care le conține - în ordinea în care le-am dat mai departe aici pe blog, :

- secvența introductivă explică circumstanțele ce pot declanșa episoade din spectrul Tulburării Afectiv Bipolare (TAB) și coflictul care stă la baza declanșării acestui dezechilibru;
- în secvențele 2-3 sunt enumerate și explicate trăirile comune întâlnite atât în experiențele de trezire spirituală cât și în episoadele TAB, plus motivele ce stau la baza acestor manifestări în cadrul episodului maniacal bipolar;
- următoarea (4) este secvența ce conține modul în care se poate vindeca TAB fără medicație și/sau spitalizare;
- secvența 5 explică aspectele din viața noastră cotidiană ce conduc la declanșarea Tulburării Afectiv Bipolare.

- prima secvență a acestei părți cuprinde un inventar al comportamentelor posibile în timpul psihozelor (eliberarea traumelor, reprimărilor și a altor diverse energii) - considerate ca având potențial de purificare a sufletului;
- a doua conține mărturisiri legate de TAB și rolul eliberării de povara secretelor;
- secvența a treia din această parte aduce explicații utile în privința exploziilor de agresivitate și furie ce pot conduce uneori la sinucidere;
- a patra secvență cuprinde o descriere a nivelurilor de conștiință pe care se situează oamenii - un lucru pe care ar trebui să le știe oricine indiferent dacă este sau nu interesat de evoluția spirituală și sănătatea lui mentală;
- urmează secvența în care găsim explicații despre cât de mult contează nivelul de conștiință al persoanei în vindecarea psihozei prin care trece;
- ultima secvență a acestei părți descrie cum putem sprijini persoanele ce trec prin astfel de crize (= urgențe spirituale), care sunt manifestările dificile și cum e bine să reacționam în aceste momente.

Partea a III-a (cea de mai jos):
- în deschiderea acestei părți găsim o scurtă recapitulare a primelor două cu scopul de a conecta informațiile ca într-un puzzle în care să se observe mai ușor legtura dintre ele;
- a doua secvență ne descrie motivele pentru care este necesar și vital să ne deschidem iubirii din noi pentru a evolua spiritual și cum acestea pot conduce la vindecarea noastră spirituală profundă (individual și la nivelul societății);
- următoarea secvență explică modul în care putem trece de la un nivel de conștiință la următorul și cum o criză psihotică accelerează procesul de evoluție;
- a patra secvență descrie latura intunecată a nivelului de constiință tribal, modul de gândire la acest nivel si ce spune Ken Wilber despre această etapă de evoluție în cadrul teoriei sale numită Dinamica Spiralei;
- în încheierea acestei părți a documentarului găsiți explicații pentru cele opt iluzii cele mai întâlnite în cadrul trezirii, inclusiv pentru "De ce crezi că ești crezi Isus" 😃.

Acestea fiind spuse, nu-mi rămâne decât să reamintesc un lucru pe care l-am spus pe facebook: ignoranța ne afectează sănătatea și ne costă luni/ani din viața noastră prețioasă. Doar cei care nu-și prețuiesc viața sau nu cred că starea de pace interioară este posibilă își vor permite să ignore sau să frunzărească aceste informații. Vizionare plăcută și.. cu folos.


* Dacă treci printr-o astfel de experiență și ai nevoie de sprijin sau ghidare - îți pot fi alături. Îmi poți scrie un mesaj pe adresa: adina.amironesei@yahoo.com și vom programa o ședință de consiliere.
***
Articole conectate: Aspecte ale căutarii spirituale (I), Aspecte ale căutarii spirituale (II), Renunțarea la căutarea spirituală NU e ceea ce pare și Călătoria mea către Cunoaștere și dincolo de aceasta. Documentare care nu ar trebui să lipsească din portofoliul niciunui căutător pot fi vizionate aici-link și aici-link.

Recomand cu căldură cărțile lui Eckhart Tolle (bestseller în întreaga lume), cărți pe înțelesul tuturor, aproape de sufletul omului:
- "Puterea prezentului" - comandă online aici-link;
- "Puterea prezentului - ghid practic" - comandă online aici-link;
- "Liniștea vorbește" - comandă online aici-link;
- "Un Pământ nou" - comandă online aici-link;
dar și câteva volume scrise de David R. Hawkins ce aduc clarificări și înțelegeri profunde în privința procesului de transformare interioară:
- "Realitatea, spiritualitatea si omul modern" -comandă online aici-link;
- "Dizolvarea egoului. Realizarea sinelui" -comandă online aici-link;
- "Letting Go. Calea renunțării" -comandă online aici-link;
- "Sinele: realitate și subiectivitate" -comandă online aici-link.
***
În cazul în care este prima dată când ai ajuns pe această pagină, îți spun bine ai venit! Sper ca ceea ce vei găsi să răspundă întrebărilor tale, astfel încât să-ți placă să te întorci din când în când. Sunt peste 600 de articole care te așteaptă, așa că ai de unde alege 😄 Pentru a căuta mai ușor un subiect poți folosi lista "Articole recomandate" sau cuvintele cheie din coloana din dreapta. Abonează-te la newsletter și vei primi pe mail articole, recomandări de filme, dar și alte materiale care nu apar pe blog. Te mai aștept
cu drag  💗*>:D< îmbrăţişare



miercuri, 14 februarie 2018

Oameni toxici, relații toxice - soluții eficiente

"Există oameni pe acest pământ care se află aici doar pentru a te enerva, pentru a te scoate din minţi şi pentru a fura şi ultima rămăşiţă de bucurie din tine. Ştii cine sunt.

Eram director de vânzări la o companie din topul Fortune 100 şi tocmai luasem decizia de a mă reinventa. Urmăream oamenii de succes, cum îşi construiau relaţiile şi modalitatea prin care obţinuseră acel succes, în plus, tocmai auzisem declaraţia "tratează oamenii aşa cum vrei să fii tratat". Luni dimineaţa am intrat în clădire zâmbind şi am alergat imediat la şefa mea care mi-a spus (vorbele ei reale, aşa că nu daţi vina pe mine!) "De ce naiba eşti atât de fericită? De obicei ai o expresie de parcă ai fi găsit un fir de păr în prăjitură sau ca şi cum cineva ţi-ar fi urinat în cafea."

Minunat. Imediat mi-am dat seama că eram pe calea cea bună pentru că se dovedea a fi o adevărată povară să lucrezi cu ea. Cu cât eram mai fericită, cu atât ea devenea mai ticăloasă. Perfect. Accentul pus de mine pe gândirea pozitivă m-a ajutat să promovez în scurt timp, iar atitudinea ei a condus în cele din urmă la un zbor proverbial pe mătură spre apus.

Ai câteva opţiuni în momentul în care te gândeşti la strategiile de administrare. Acestea includ să îi urăşti pe oamenii toxici, să îţi dai demisia sau pur şi simplu să te retragi de teamă. în interacţiunile destul de dificile, promovezi fără să vrei un comportament pe care nu îl doreşti în mod special, dar îl adopţi pentru că mintea ta este leneşă şi cauţi o soluţie uşoară.

Însă nu există nici o soluţie uşoară ca să depăşeşti problema, aşa că ar trebui să te gândeşti să renunţi la comportamentul tău actual şi să înveţi abordări noi. Trebuie să te îndepărtezi de reacţia emoţională pentru a folosi o reacţie eficientă. Asta înseamnă că abilităţile tale trecute trebuie lăsate de-o parte şi altele noi trebuie învăţate şi puse în practică. Traducerea a ceea ce am spus este următoarea: nu mai căuta scuze!

[...] lată care este realitatea crudă. Dacă ai avut parte de relaţii dificile, este greşeala ta. Dacă ai rezultate slabe, arunci tu eşti cel care le-a creat. Trebuie să îţi asumi responsabilitatea personală pentru fiecare alegere şi fiecare rezultat din viaţa ta.

Abordarea: "Tandreţe, Dragoste şi Grijă"

Întotdeauna ai posibilitatea de a alege atunci când decizi ce să faci într-o situaţie toxică. Atunci când eşti prins în capcană şi ţi se pare că nu ai la cine să apelezi, opreşte-te şi întreabă-te: „Aleg să accept, să plec sau să schimb ceva? Care este planul meu?"

Atunci când te simţi copleşit, ridică-te şi spune-ţi: "În regulă. Am trei opţiuni. Pot să accept, să plec sau să schimb. Care este planul meu?" Nu mai vorbi ca o victimă folosind "nu pot", "nu voi fi în stare să" sau "nu o să funcţioneze niciodată". Ai utilizat această strategie în trecut şi ai transformat-o într-un obicei. Iată tandreţea, dragostea şi grija de care ai nevoie (Acceptă. Pleacă. Schimbă.) pentru a lua decizii mai bune:

1. Acceptă. Atunci când accepţi problemele, aşa cum faci în acest moment, îţi transmiţi mesajul că pentru moment acest lucru este permis - poate nu este ceva perfect, dar poţi trăi în situaţia aceea. Situaţia nu îţi provoacă un stres sau un disconfort imens. Ştii că tot ceea ce se întâmplă în acest moment este temporar. Dacă te concentrezi, ai un scop şi planifici, viitorul va fi diferit. Însă, hai să fim corecţi; uneori, situaţia aceasta nu este temporară şi nici nu are efecte moderate, dar tu accepţi să înduri, să înduri şi să înduri până ajungi să îi urăşti pe toţi cei de la serviciu, inclusiv pe tine însuţi. Învaţă care este momentul în care să renunţi. Revino-ţi în fire şi fă-ţi un plan.

2. Pleacă. Cea mai dificilă decizie pe care o vei lua este atunci când respingi situaţia şi eşti forţat să ieşi din zona de confort. Acest lucru poate apărea ca un risc imens şi copleşitor. Acesta este momentul în care spui: "Nu voi accepta aşa ceva şi ştiu că nu pot să schimb acest lucru, aşa că plec." Ţi-ai dat demisia sau ai renunţat la o relaţie deoarece nu mai suportai? Aceasta a fost opţiunea ta. Citeşti şi auzi poveşti după poveşti despre oameni forţaţi să se multe la o nouă slujbă, într-un nou oraş sau într-o companie nouă, reuşind să aibă succes. Un exemplu foarte bun ar fi pierderea unui client numai ca să apară un client şi mai bun. Fără riscuri nu ai parte de recompense.

3. Schimbă. Să faci o schimbare poate părea o mutare dificilă şi chiar copleşitoare, deoarece te poartă către un loc în care nu ai mai fost până atunci. Cu toate acestea, controlarea necunoscutului poate fi la fel de uşoară precum schimbarea propriei perspective, opinia ta sau atitudinea ta. Alteori trebuie să negociezi şi să sapi pentru a găsi ceea ce îţi doreşti. Decizia de a face o schimbare la nivelul resurselor înseamnă să cedezi ceea ce ai în acest moment de dragul construirii a ceva mai bun mai târziu. Este nevoie de muncă pentru a identifica lucrurile de care ai nevoie. Este nevoie de curaj pentru a solicita lucrurile de care ai nevoie. Reţine, dacă nu poţi accepta şi nu poţi pleca, atunci hotărârea a face o schimbare rămâne singura opţiune viabilă. întotdeauna ai de unde alege. Poţi opta pentru a face sau a nu face o schimbare. Nu poţi spune că nu ai variante!

Utilizează această abordare intitulată "tandreţe, dragoste şi grijă" chiar dacă nimicul care îţi distruge ziua este o persoană sau o situaţie enervantă. Atunci când ceilalţi încearcă să te implice în problema lor, creează-ţi propriul mediu - şi un rezultat mai bun - utilizând liniştit şi calm abordarea tandreţe, dragoste şi grijă.


Utilizarea externă a abordării "Tandreţe, Dragoste şi Grijă"

Data viitoare când o persoană toxică vine la tine să se plângă, "Nu o să îţi vină să crezi ce s-a întâmplat..", pentru ca apoi să vorbească la nesfârşit despre o anumită problemă, întrerupe-o şi spune-i: "Ştii ce am învăţat? Am învăţat că întotdeauna am trei opţiuni. Pot să accept, să plec sau să schimb." (Explică-i fiecare dintre aceste opţiuni.) "Aşa că, ce plan ai?" Cred că ai observat că am vorbit la persoana întâi şi nu am folosit persoana a doua. Acest lucru demonstrează responsabilitatea ta personală în comparaţie cu situaţiile în care arăţi cu degetul la alte persoane şi astfel devii un model de urmat.

Persoana toxică poate continua cu: "Ştii că eu nu am nici un control asupra situaţiei". Ei bine, o întrerupi din nou şi îi spui, cu aceeaşi delicateţe pe care ai folosit-o înainte: "Ştii ce am învăţat? Am învăţat că întotdeauna am trei opţiuni. Pot să accept, să plec sau să schimb. Aşa că, ce plan ai?" Cealaltă persoană se bagă apoi în vorbă cu un "Ei bine, e o junglă acolo." Din nou îi răspunzi cu: "Ştii ce am învăţat? Am învăţat că întotdeauna am trei opţiuni. Pot să accept, să plec sau să schimb. Aşa că, ce plan ai?"

Probabil că nu vei reuşi să schimbi pe nimeni, dar aceşti oameni toxici te vor lăsa în pace şi se vor duce să enerveze pe altcineva, pentru că tu nu te laşi atras în jocul lor. Această tehnică de declarare repetată a aceleiaşi fraze este numită "tehnica discului zgâriat". Insistă să repeţi acelaşi lucru, utilizând acelaşi ton, aceleaşi remarci politicoase şi menţinând acelaşi subiect. Dacă eşti părinte, pot face pariu că aplici această tehnică copiilor tăi. Vei descoperi că ea funcţionează cu succes şi la serviciu!" - Fragment din cartea "Oameni toxici" scrisă de Marsha Petrie Sue

***
Cartea e fabuloasă, așa că nu m-am putut abține să nu dau fragmentul de mai sus, plus că foarte mulți oameni caută soluții pentru situații în care ajung față în față cu astfel de oameni pe care-i numesc "toxici". Pe de altă parte mă bucur că nu am găsit cartea înainte de a face emisiunea pe care o dau mai departe astăzi. Motivul e simplu: aș fi fost tentată să vorbesc doar despre carte - de faină ce e 😃.

Este vorba despre o ediție a emisiunii "Orizontul Cunoașterii" realizată de Constantin Luca - căruia îi mulțumesc pentru invitație. Vizionând-o veți afla clarificări utile despre caracteristicile oamenilor toxici (cum îi recunoaștem), comportamente toxice subtile (adică mai rafinate), câteva explicații ale acestor comportamente, motivele pentru care oamenii stau în relații cu oameni toxici și bineînțeles: SOLUȚII de remediere/evitare a conflictelor cu astfel de oameni. Vizionare plăcută și cu folos..


! Dacă îți dorești să rezolvi o astfel de problemă sau treci printr-o altfel de situație neplăcută și ai nevoie de susținere sau ghidare - îți pot fi alături. Îmi poți scrie un mesaj pe adresa: adina.amironesei@yahoo.com și vom programa o ședință de consiliere.

Cărți recomandate:
- "Oameni toxici" -Marsha Petrie Sue- comandă online aici-link;
- "Dragoste sau sclavie?" -Walter Riso- comandă online aici-link;
- "Iubiri toxice" -Walter Riso- comandă online aici-link sau aici-link;
- "Părinții toxici" -Susan Forward- comandă online aici-link;
- "Divorțul toxic. Educația copiilor când parinții se despart" -R. A. Warshak- comandă online aici-link sau aici-link;
- "Vampirii energetici" -Albert J. Bernstein- comandă online aici-link;
- "Pofte demonice. Vampirul psihic din noi și din ceilalți " -Barbara E. Hort- comandă online-aici.
***
Dacă ești pentru prima dată în acest spațiu virtual, îți urez bun venit! Ideea centrală a acestei pagini este Dezvoltarea Personală Integrală așa cum am definit-o aici-link. Poți căuta un subiect care să-ți placă utilizând listele "Articole recomandate" și cuvintele cheie din coloana din dreapta. Abonează-te la newsletter și vei primi pe mail articole, recomandări de filme, dar și alte materiale care nu apar pe blog. Te mai aștept
cu drag 💗


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...