"Fiecare pas spre tine însuți e un pas spre Univers și fiecare pas spre Univers e un pas spre tine însuți.
Dar armonia se naște când cunoașterea de sine și cunoașterea Universului merg mână în mână într-o simetrie perfectă."©

duminică, 10 septembrie 2017

Ești un donator sau un profitor? (+ recomandare film)

La întrebarea din titlu toți oamenii ar răspunde că le place mai mult să dăruiască decât să primească. No, dacă-i public, ce-am putea răspunde? 😃 (ok, ok, poate nu chiar toți 😁) Există și un motiv pentru care se întâmplă asta: ne place să credem despre noi că suntem doar generoși, măreți, talentați, frumoși, etc... Nu că nu am fi, dar conținem și opusul acestora pe care le-am putea manifesta în anumite condiții. Desigur, nu suntem toți la fel, nu toți renunțăm la fel de repede la a dărui când ceilalți profită de noi, da, așa e.

Am cunoscut mulți oameni capabili să dăruiască. Din experiența lor, din bunătatea lor, din susținerea lor, din timpul și energia lor. Dar cei care m-au impresionat până la lacrimi au fost întotdeauna cei care o fac în tăcere (cu și fără ghilimele), fără să cântărească ce și cât dau și mai ales cui dăruiesc. Cei care oferă fără condiții, fără să aștepte nimic înapoi, și chiar mai mult: cu riscul că vor fi considerați fraieri. Sunt profund recunoscătoare că i-am cunoscut.

Am cunoscut și mulți oameni care profită. Care vânează gratuități, oportunități, promoții, oferte, etc. Și în final profită de oameni. De vulnerabilitatea lor, de visele lor, de încrederea lor, de naivitatea lor. Unii o fac pentru că s-au ars când au dăruit și apoi au renunțat, alții pentru că vor să se răzbune pentru momentele în care alții au profitat de ei. Sunt recunoscătoare că i-am cunoscut și pe ei.

Ca să pot face diferența. Știu că în esența lor sunt capabili de bunătate și dăruire dar nu știu cum să le scoată din inima lor împietrită. Știu că nimeni nu a avut suficientă răbdare cu ei, cu "răutatea" lor, până să capete încrederea să se deschidă.

Cred cu tărie că omul care reușește să-și păstreze încrederea în oameni după ce s-a ars de mii de ori face parte din grupul celor mai fericiți oameni din lume. Din grupul acesta fac și eu parte. Am reușit să-mi prelucrez și apoi să păstrez încrederea în oameni deoarece am fost suficient de încăpățânată să refuz generalizările. Adică, dacă un om (doi, trei,... o sută) se comportă într-un fel nu înseamnă că toți sunt la fel. Și am aplicat asta mereu.
***
M-am bucurat să aflu că există studii științifice pe această temă și, deoarece cred că acestea ne pot aduce mai aproape de înțelegerea "fenomenului" numit OM, iată că le împărtășesc cu voi aici. Vorbesc despre studiile făcute de Adam Grant, doctor în psihologie organizațională, autor a trei cărți bestseller: Dăruiește și primește (2013), Originalii (2016) și Opțiunea B (2017) (la ultima fiind co-autor cu Sheryl Sandberg). Sper ca discursul său să vă inspire, vizionare plăcută..


Deși voiam să mai renunț la recomandările de filme, astăzi nu pot să fac asta, deoarece iar am văzut unul care mi-a topit inima. Este despre bunătate, despre a dărui, despre miracolul conexiunilor umane. Profund și terapeutic. Se numește "Domnul Church" și sper să vă atingă sufletul cu blândețea cu care l-a atins pe al meu... Vizionare online aici-link, aici-link sau aici-link.

Articole conectate:
- Transa urbană și compasiunea,
- De ce unii oameni sunt mai altruiști? și
- Cum ne facem rău unii altora.

Cărțile pe care le recomand astăzi vorbesc despre capacitatea noastră de a accepta, ierta, dărui..:
- "A da și a lua. O abordare revoluționară a succesului" -Adam Grant- comandă online aici-link;
- "Altruismul eficient. Ghid pentru o viață trăita în mod etic" -Peter Singer- comandă online aici-link;
- "Antrenarea minții și cultivarea bunătății pline de iubire" -Chogyam Trungpa- comandă online aici-link;
- "Modelul faptelor bune" -Shari Arison- comandă online aici-link;
- "Activează-ți bunătatea" -Shari Arison- comandă online aici-link;
- "Despre bunătatea inimii" -Dalai Lama- comandă online aici-link;
- "De ce îți face bine să faci bine" -David R. Hamilton- comandă online aici-link;
- "Compasiunea și mintea umană" -Paul Gilbert- comandă online aici-link;
- "Compasiunea - suprema înflorire a iubirii" - Osho - comandă online-aici-link.
***
Dacă ești pentru prima dată aici, îți spun bine ai venit! Toate articolele și materialele pe care le vei găsi în acest spațiu virtual ne ajută să creștem și să devenim din ce în ce mai conștienți de posibilitățile noastre și de natura realității în care trăim. Poți căuta un subiect anume utilizând lista cuvintelor cheie din dreapta. Abonează-te la newsletter și vei primi pe mail articole, recomandări de filme, dar și alte materiale care nu apar pe blog. Te mai aștept,
cu drag 💗

2 comentarii:

Irina spunea...

Draga mea, te rog sa nu renunti la a recomanda filme. Recomandarile tale sunt minunate! Te citesc cu drag si recunostinta.

bogdan spunea...

Filmele recomandate sunt de un real folos, va rog mult sa continuati, sunt singurele filme vazute. Inclusiv serialul Anne pe care il astept cu bucurie.
Multumesc mult pt tot, sunteti minunata!