"Fiecare pas spre tine însuți e un pas spre Univers și fiecare pas spre Univers e un pas spre tine însuți.
Dar armonia se naște când cunoașterea de sine și cunoașterea Universului merg mână în mână într-o simetrie perfectă."©

miercuri, 2 august 2017

Creierul, percepțiile și realitatea (1)

În dicționar realitatea este definită drept "fapt, lucru real care există efectiv, stare de fapt; adevăr; existență, tot ce există". Dar când mă gândesc la lucrurile care nu există efectiv dar ne dau impresia că există sau invers (iluzii optice, auditive (*), etc.) 😁- ajung la concluzia că definiția nu are chiar cea mai fericită variantă.

Mărturisesc că dintotdeauna am intuit că REALITATEA nu e ceea ce pare, nu e ceea ce simțurile mele îmi dau de înțeles că ar fi. Mai ales în ultimii 10 ani de când am decis că vreau să mă lămuresc ce-ar fi aceasta și cum funcționează în amănunt.

Și cu cât am căutat mai adânc cu atât am ajuns să înțeleg că ceea ce percepem cu simțurile noastre este doar suprafața, una foarte subțire, a ceea ce realitatea este de fapt. Experiențele de conștiență extinsă pe care le-am trăit și discuțiile pe care le-am avut cu oamenii care au trăit astfel de experiențe mi-au confirmat această idee.

Iată că și cercetările pe care le fac oamenii de știință confirmă faptul că REALITATEA este mult mai vastă decât ceea ce ne oferă mintea pe baza percepțiilor, ba chiar uneori este foarte diferită de construcția pe care o elaborează mintea noastră


Vă amintiți replicile clasice ale soțului prins de nevastă cu amanta în pat: "Ceea ce vezi nu e adevărat" sau "Ceea ce vezi nu e ceea ce crezi că e"? Eh.., cam așa e și cu realitatea 😁. De aceea m-am gândit că ar fi util să fac o serie de articole pe această temă, plus că aceasta ar explica o parte din motivele care m-au făcut să mă eliberez de toate poveștile new age create de mințile oamenilor în încercarea de a-și explica de unde venim, cum am apărut și cu ce treabă suntem pe-aici pe Pământ 😁

Încep seria pe care-am numit-o "Creierul, percepțiile și realitatea" cu speech-ul lui Donald Hoffman - profesor univ. dr. la catedra de Științe Cognitive la University of California, Irvine. Rezultatele cercetărilor sale merită date mai departe deoarece sunt uluitoare. Aceste concluzii parcă ne îndeamnă să fim mai detașați de ceea ce trăim și mai reticenți atunci când auzim/citim diverse explicații inventate pentru anumite fenomene cărora știința nu le-a găsit deocamdată o explicație. Și cred că asta ajută pe toți căutătorii. Vizionare plăcută și cu folos..



Cărți recomandate: despre creier:
- "Creierul. Povestea noastră" -David Eagleman- comandă online aici-link;
- "Incognito. Viețile secrete ale creierului" -David Eagleman- comandă online aici-link;
- "Halucinații" -Oliver Sacks- comandă online aici-link;
- "Mintea. O călătorie spre centrul ființei umane" -Daniel Siegel- comandă online aici-link;
- "Iluzia utilizatorului" -Tor Nørretranders- comandă online aici-link;
și despre natura realității ascunse vederii noastre:
- "Realitatea ascunsă. Universurile paralele și legile profunde ale cosmosului" -Brian Greene- comandă online aici-link;
- "Universul elegant" -Brian Greene- comandă online aici-link;
- "Lumea și demonii ei" -Carl Sagan- comandă online aici-link.

***
Dacă ești pentru prima dată aici, îți spun bine ai venit! Toate articolele și materialele pe care le vei găsi în acest spațiu virtual au darul de a ne ajuta să creștem și să devenim din ce în ce mai conștienți de posibilitățile noastre și de natura realității în care trăim. Poți căuta un subiect anume utilizând lista cuvintelor cheie din coloana din dreapta. Abonează-te la newsletter și vei primi pe mail articole, recomandări de filme, dar și alte materiale care nu apar pe blog. Te mai aștept
cu drag  💗



Un comentariu:

Cristian Adrian Butusina spunea...

Realitatea? "Realitatea" este doar un concept. Un "instrument teoretic" inventat de fiinta umana. De "mentalul uman". Deci conform definitiei acceptate a "realitatii" - in realitate nici macar realitatea insasi nu exista.
Concepul acesta functioneaza doar in mintile noastre; in lumea noastra interioara, dincolo de care nu exista NIMIC. Si asta pentru ca nu exista nici macar "exterior". Pentru ca ceva sa existe, trebuia "adus" in lumea noastra interioara si "etichetat" si-atunci nu mai este "ceva exterior".
Oricat ne-am imagina "ceva" care exista dincolo de limitele universului, acel ceva, indiferent "ce" devine parte a "universului cunoscut". Lumea actuala, atunci cand isi "imagineaza" ceva, face abstractie in mod eronat de "subiectul" care isi imagineaza acel ceva. Fiecare se exclude pe sine ori de cate ori isi imagineaza ceva. Este cel putin ciudat acest mod de gandire al fiintei umane, dar este tot ceea ce avem deocamdata.
Daca nu am face abstractie de noi insine, am intelege ca orice consideram ca "exista in afara noastra" nu mai este "in afara noastra". Este "inlauntrul nostru", iar "acolo", undeva dincolo ne noi - NU EXISTA NIMIC. Sau... avem o serioasa problema, ca specie, cu propriile noaste definitii pe care le-am atribuit lucrurilor si conceptelor teoretice cu care operam in mentalul nostru.