"Fiecare pas spre tine însuți e un pas spre Univers și fiecare pas spre Univers e un pas spre tine însuți.
Dar armonia se naște când cunoașterea de sine și cunoașterea Universului merg mână în mână într-o simetrie perfectă."©

marți, 23 decembrie 2014

Informații care mi-au schimbat viața (52)

Deși suntem înzestrați cu rațiune și intuiție, deciziile pe care le luăm în viața cotidiană nu sunt întotdeauna ghidate de acestea. Trăim într-o lume în care suntem curtați de influențe pe care de multe ori nici nu le sesizăm, iar unele acțiuni le facem de-a dreptul inconștient. Într-o lume invadată de teorii de marketing și reclame în care mica "industrie" a cursurilor de persuasiune este în creștere este destul de greu să ne păstrăm "neinfestate" deciziile privind consumul diverselor bunuri. Un lucru trist este faptul că, datorită dezvoltării marketingului agresiv (de un anume tip), părerea celor din jur joacă în aceste vremuri un rol de sistem de referință, unul determinant pentru copii, adolescenți și chiar pentru mulți dintre adulți, iar o educație care să modifice acest mod de a privi lucrurile nu există.

Ca urmare a acestui fapt, preocupările multor oameni pentru îmbunătățirea nivelului de trai au devenit obsesive depășind cu mult stadiul satisfacerii unor necesități și ajungând să-i transforme într-o nouă "specie" numită în domeniul științelor sociale drept "homo consumericus" (sintagmă dată de Gilles Lipovetsky).
Cu siguranță mulți oameni s-au întrebat:
- cum am ajuns aici?
- în ce moment al istoriei s-a născut ideea manipulării prin reclame?
- care este principiul de "funcționare" a manipulării? (nu doar în cazul vânzărilor de bunuri ci în general)
- cum a ajuns marketingul o industrie atât de dezvoltată?

Dacă v-ați pus măcar una dintre aceste întrebări atunci veți considera documentarul de mai jos ca fiind prețios deoarece conține răspunsurile la aceste întrebări și multe altele înrudite. Este vorba despre "The Century of the Self" - o miniserie de 4 documentare realizate de Adam Curtis la BBC. Miniseria transmite povestea nespusă și controversată a nașterii și dezvoltării manipulării prin reclame și a societății de consum, poveste care are mai multe implicații decât s-ar putea observa la prima vedere. Una dintre acestea (poate cea mai importantă) este prăbușirea adevăratelor valori și identificarea oamenilor cu suma bunurilor materiale pe care le posedă - fapt care a adâncit separarea membrilor societății și continuă să o facă.

În centrul acestei istorii a manipulării se află "dinastia" Freud:
- Sigmund Freud - fondatorul psihanalizei;
- Edward Bernays (nepotul lui Sigmund Freud) - cel care a inventat termenul de relații publice și este considerat "părintele" acestora;
- Anna Freud (fiica lui Sigmund) - continuatoare a studiilor tatălui său și fondatoarea psihanalizei copilului; și
- Matthew Freud (strănepot al lui Sigmund) - un fel de guru al PR-ului, fondatorul Freud Communications - cea mai mare firma de PR din Marea Britanie.

Filmul dezvăluie modul în care studiile lui Sigmund Freud în direcția sondării subconștientului au fost adaptate și utilizate de către ceilalți membri ai familiei pentru a servi drept instrumente pentru înțelegerea dorințelor secrete ale maselor și manipularea acestora. Documentarul conține materiale video (unele de arhivă) cu membrii "dinastiei" Freud dar și cu numeroase personalități din domeniul psihanalizei, PR, politică și domenii conexe.
Cel mai important motiv pentru care documentarul merită timpul și atenția noastră: înțelegerea mecanismelor manipulării subconștientului ne va ajuta să o detectăm în diverse situații și să facem alegeri (și cumpărături) din postura omului conștient de sine și alegerile sale.

Important: E inutil să pierdem energie și timp pentru a judeca, condamna sau schimba vreun sistem de genul celui de marketing. De ce spun asta? Minciuna, manipularea, etc. sunt lucruri pe care mulți oameni au început deja să le simtă. Imaginați-vă cum ar fi dacă toți oamenii ar putea să facă asta... Ce s-ar întâmpla cu sistemul respectiv? Orice sistem bazat pe manipulare se dizolvă în momentul când și-a terminat "treaba" = când toți oamenii au învățat lecția respectivă.

Cred că fenomenul descris în film (care s-a "agravat" până în zilele noastre) a fost una dintre lecțiile pe care omenirea a trebuit să le învețe pentru a deveni conștienți și a alege conștiența. Și ce pol opus mai bun ar fi pentru conștiență decât hipnoza manipulării? :D Vizionare plăcută...


Nu pierdeți ultima parte a miniseriei care se referă la aplicarea instrumentelor de manipulare în...politică :)


Articole conectate se găsesc aici-link, aici-link și aici-link. Seria Informații care mi-au schimbat viața a devenit prea lungă și nu se mai poate afișa sub formă de listă, dar cei interesați pot folosi formularul "caută" din dreapta sus pus la dispoziție de Google.
Recomand astăzi trei cărți care au făcut "valuri" în domeniu și merită studiate de cei care nu vor să mai fie manipulați în nici o arie a vieții lor (cu speranța că nu vor folosi informația pentru a învăța cum să manipuleze):
- "Totul despre psihologia persuasiunii" - Robert B. Cialdini (psiholog, doctor în filozofie) - este considerată cea mai importantă carte publicată vreodată pe acest subiect - comandă online aici-link (5% reducere);
- "Persuasiunea știință și practică" - Robert B. Cialdini - comandă online aici-link (5% reducere);
- "Brandwashed" (pentru dezintoxicarea de brand-uri) - Martin Lindstrom - comandă online aici-link.
***
Dacă ai ajuns pentru prima dată în micul meu univers, îți spun bine ai venit! Firul roșu al acestei pagini este Dezvoltarea Personală Integrală pe care am definit-o aici-link. Poți folosi listele "Articole recomandate", "Resurse video" și cea a cuvintelor cheie (coloana din dreapta) pentru a căuta ceva care să-ți placă. Te poți conecta cu articolele blogului prin abonare în formularul din coloana din dreapta. Te mai aștept,
cu drag   *>:D< îmbrăţişare

3 comentarii:

Anonim spunea...

Buna Adina!
Sunt multe postari la care sunt surprins ca nu exista comentarii, reactii spontane de admiratie, adeziune sau respingere a ideilor sau afectelor aduse in atentie sau puse in discutie.
La acest set de filme nu sunt insa deloc surprins de absenta comentariilor.
Intinderea temporala excesiva a materialului (relativ la asteptarile "consumatorului" de informatie al zilei actuale) cat si tematica complexa, complicata spre incalcit prin elitistica ideilor si solutiilor propuse, (de altfel extrem de actuala si interesanta pentru viata de zi cu zi a cetatii si a fiecaruia din noi), a facut ca materialul sa fie greu de parcurs si de digerat. Filmul este o dovada a dificultatii crescande a producerii de catre societate a atat de hulitei clase politice la varf, obligata sa gaseasca solutii viabile, sa concilieze, armonizeze, gestioneze si controleze o masa imensa de interese si afecte de multe ori contradictorii, excesive sau exotice, fara a esua in asigurarea minimului necesar pentru "reproducerea sociala" sau a periclita ordinea sociala existenta intre granitele de exercitare a puterii sau oriunde aiurea, in cazul marilor puteri. Multumesc realizatorilor pentru un asemenea documentar, care face cinste brand-ului BBC, si voua, pentru propunere, traducere si editare . Apreciez ca ati inlesnit un autentic act de cultura politica de foarte buna calitate.(E.A.)

ion adrian spunea...

Consider ca este unul din cele mai bune documentare pe care le-ai postat.Foarte util pentru a ne ajuta sa intellegem lumea in care traim.
Multumesc mult.

ion adrian spunea...

PS. Ma mir insa ca autorii
nu au facut nici-o referire la Ayn Rand cea de la a carui influenta se revendica dl Alan Greenspam si nu numai care a lansat teoria egoismului sanatos(asa zisul egism rational si etic) contra altruismului etic considerat de ea nociv ceea ce desigur ca a influentat miscarea de absolutizare a egoului personal si a consumerismului descrise in acest film .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...